online marketing
Az online marketing, más néven internet(es) marketing, az e-marketing egy fajtája. Az Internet létrejöttének korai éveiben (1995-2000), Közép-Kelet-Európában pedig a legutóbbi időkig, sok tévhit kapcsolódott hozzá, mostanában azonban egyre több olyan tiszta, átlátható módszertan létezik, amit a marketing szakemberek nagy hatékonysággal használhatnak fel online marketing programok kivitelezésére.
Az online marketing eszközei közül érdemes megemlíteni a következőket:
Website-ok (vállalati portál, brandsite, [promóciós website], lojalitás portál, kohort site, webáruház, webszolgáltatás stb.)
Keresőmarketing
Web banner (display) hirdetések; splash page-ek
Szöveges hirdetések - [link szponzoráció]; advertorial
E-mail-ek, hírlevelek és levelezőlisták
Vírusmarketing (mint a gerillamarketing kiemelt területe)
Gerillamarketing egyéb fajtái (pl. szájreklám - World-Of-Mouth; seeding; ambient média)
Partner (affiliate) programok
Tartalommarketing: Blogok, [microblog]?ok, natív reklámozás, infografikák, infovideók, white paperök, webináriumok stb.
Wikik (pl. Médiapédia)
Hírek RSS-ben
Fórumok, instant üzenetküldők
A marketing guru szerint az online marketing nem egyszerűen a hagyományos (offline) marketing eszközök online alkalmazását jelenti, hanem minőségileg új tevékenységet takar.
Az online marketing célja
Az online marketing alapelve összefoglalható a hagyományos marketing 4-lépéses folyamatával, azonban az Interneten a marketing tevékenység egyre inkább az eladó és az egyszemélyes piacot képző vásárló közötti kommunikációban valósul meg - áll a "The cluetrain manifesto", egy nagy port kavart, online marketinggel foglalkozó kiáltvány középpontjában. A kommunikátor szerepében az eladónak személyesebb módszerekkel van lehetősége cégének vagy szolgáltatásának ismertségét/identitását felépíteni, és ezzel végeredményben egy emberre szabottabb kommunikációt létrehozni. A kommunikáció célja tehát az is, hogy megalapozza a potenciális vásárlóban a bizalmat az eladó iránt.
Smith és Chaffey (2001) szerint az Internet segítségével a vásárlóra fókuszált marketing tevékenységet végezhetünk, miközben más üzleti tevékenységekhez kapcsolódva nyereségességet érhetünk el. Ezt a következő módokon hajthatjuk végre:
Azonosítás - az Internet hasznosítása piackutatási célokra, hogy felfedjük a vásárlók igényeit és akaratát,
Előrelátás - az Internet egy új információforrás és vásárlási csatorna. A csatornában jelentkező kereslet megértése kulcsfontosságú az online marketingbe fektetett erőforrások meghatározásánál. Példa erre az easyJet fapados légitársaság, amely eladásainak több mint 90%-át online hajtja végre, mivel az Interneten a szabvány termékek (mint pl. a repülőjegyek) iránti kereslet magas.
A vásárlói igények kielégítése - az online marketing sikerének szempontjából megkülönböztetett fontossága van a vásárlók igényeinek kielégítésének az elektronikus csatornán keresztül, mely olyan kérdéseket vet fel, mint a weboldal használhatósága, vagy annak teljesítménye, a kapcsolódó közönségszolgálat színvonala, és a fizikai termékek postázása.
Az online beszélgetések által létrejövő ember-ember kapcsolat fenti koncepciójának ellenzői szerint a vállalatok óvakodni fognak a marketing ilyen alkalmazásától, talán soha nem fognak teljes mértékben nyílt és őszinte beszélgetéseket folytatni a fogyasztókkal, mivel üzleti érdekeik nem egyeznek meg a vásárlók érdekeivel. A már említett kiáltvány (The cluetrain manifesto) ezt a gondolkodást is megengedi: azzal érvel, hogy azok a vállalatok, melyek ilyen módon hajtanak végre marketing tevékenységet nem csak a (rövidtávú) pénzkeresésre koncentrálhatnak. Ha ugyanis ezek az üzletek csak a pénzkeresésre fókuszálnak, ez a szoros online beszélgetésekből kiderül majd előbb-utóbb. És a piac ennek megfelelően fog reagálni, mivel a piacok az Internet jelenlétével olyan belső (vásárlók közötti) kommunikációs eszközhöz jutottak, mely hasonló az eladó és a potenciális vásárló közötti valós kommunikációs térhez.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.