- Piackutatás
Ha a versenytárselemzést alaposan megcsináltad, a piackutatás első felével már el is készültél. Most nézd meg azt is, hogy a célcsoportodnak mik az elvárásai veled és a termékeddel szemben! Mi a fontos nekik? Az ár vagy a minőség? A gyors szállítás vagy a pénzvisszafizetési garancia? Mi a legfontosabb problémájuk az adott helyzettel kapcsolatban? (Pl. Egy receptkereső alkalmazás kapcsán: Nincs idejük főzni, nem szeretnek bevásárolni, vagy sosincs ötletük? Ha megvannak a válaszok, sokkal könnyebben találod meg a fő üzeneteket és a megfelelő eszközöket is (lásd következő pont).
Alapvetően két módszert különböztetünk meg, ha piackutatásról van szó:
- Kvalitatív kutatás:nem számszerű eredményeket ad, hanem segít megérteni a célcsoport gondolkodásmódját és várható reakcióit, cselekedeteit. Legelterjedtebb módja a fókuszcsoportos interjú, a mélyinterjú és a terepkutatás. Előnye, hogy sok probléma előjöhet, amire korábban nem is gondoltál. Hátránya, hogy professzionális körülmények között drága lehet, illetve, hogy erősen szubjektív, és a kérdező személyisége, a kérdések minősége erősen befolyásolhatja az eredményeket.
Tipp: A gyakorlatban (ha nem laboratóriumi pontossággal akarod végezni) ülj le beszélgetni a célcsoportoddal (pl egy jelenlegi ügyféllel), és kérdezd meg, hogy mi okoz számára problémát, amire a terméked, szolgáltatásod megoldás lehet. Kérdezd meg, hogy mennyire egyszerű a használata, hogy milyennek találja a kiszolgálást, árazást, stb. Hagyd, hogy részletesen kifejtse a gondolatait és jegyzetelj szorgalmasan!
Kérdezd meg az ügyfeleidet, hogy mire van szükségük
- Kvantitatív kutatás: számszerűsíti az adatokat, és általában statisztikai elemzést alkalmaz, legtipikusabb formája a kérdőívezés vagy meglévő adatok elemzése. Nagy mintán tudod elvégezni a kutatást, de vigyázz, valóban reprezentatív eredményeket kkv szinten szinte csak piackutató cég segítségével tudsz előállítani, de véleményem szerint erre nincs is szükség. Előnye, hogy olcsón, akár egy ingyenes Google Kérdőív segítségével és releváns infókat gyűjthetsz. Hátránya, hogy ha rossz mintát választhatsz, nagyon torzulhatnak az eredmények.
Tipp: készíts egy Google kérdőívet, amiben a legfontosabb problémákra kérdezel rá, majd juttasd el a célcsoportodból minél több emberhez. Tedd ki a közösségi média oldalaidra, küldd ki hírlevélben, indíts rá fizetett hirdetést, majd elemezd az eredményeket, és használd fel azokat az online marketing stratégiában.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.