Mit tartalmaz egy jó online marketing stratégia? Meg úgy egyáltalán mire jó? Mi történik, ha neked nincs ilyen? Ne aggódj, nem fognak aranyos nyuszik meghalni a távolban, és nem biztos, hogy jövőre csődbe megy a céged. De az biztos, hogy tervezés nélkül jó sok pénzed fog kárba veszni az össze-vissza marketing miatt, és közel sem tudod kihasználni a lehetőségeket a bevételnövelésre.
Alapfeltevés, hogy a marketing stratégia mindig a vállalati stratégia része kell, hogy legyen, hiszen a vállalati célok megvalósulásában nyújt segítséget, így nem árt, ha előbb beleásod magad az üzleti tervbe, mielőtt vadul nekilátsz a marketingstratégiának. Ha nincs még ilyen, akkor ajánlom, hogy állj neki, mert minimum szükséged lesz jól kitűzött célokra, pénzügyi tervre (vagy legalább egy középtávú cash flow tervre) és működési tervre ahhoz, hogy egyáltalán értelme legyen marketing tervezésnek. Ne bonyolítsd túl, számtalan tervező segédletet találsz az interneten is. A lényeg, hogy világosan lásd az üzleti céljaidat és az ahhoz vezető lépéseket, és ezt egyszerűen, gyorsan át tudd adni a megfelelő kollégáknak, vezetőségnek, befektetőknek.
Ha megvan a jövő évi üzleti terved, akkor papírt, ceruzát elő, szánj rá pár órát, és alakítsd ki az online marketing stratégiádat is: írd le, struktúráld azt, ami valószínűleg már úgyis a fejedben van részletekben.
- Célkitűzés
„Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.”
Seneca
Amíg nem tudod, hogy mik a pontos céljaid, nehéz lesz őket teljesíteni. A céljaidat határozd meg az ún. SMART módszerrel:
S– specific (konkrét)
M– measurable (mérhető)
A– achievable (elérhető)
R– relevant (releváns)
T– time-boxed (időben korlátozott)
Példa egy jó smart célkitűzésre:
2019-ben 6 új ügyfelet szerzek a marketing ügynökségemnek az utazási iroda szektorból, komplex marketing kivitelezésre.
Konkrét, számszerűsített, időben behatárolt, jól mérhető, releváns és megvalósítható cél.
A “jövőben sikeresebb leszek, több pénzt fogok keresni és kevesebbet idegeskedem majd” típusú célok itt nem megfelelőek, mert kb egyik fenti szempontnak sem felelnek meg.
Kezdd a célok meghatározásával
A legnagyobb hiba a célok kitűzésekor, hogy nem reálisan választod meg az elérendő eredményeket. Ha most havi 1 millió forint a bevétel a webshopodban, nem reális célkitűzés a 12 millió forintos árbevétel úgy, ha nem változtatsz a termékszerkezeten, árakon, vagy nem tolod bele a marketingbe a jelenlegi költés többszörösét.
Szintén hiba, ha túl rövid időt hagysz a fejlődésre: gyakran kapunk olyan megkeresést, hogy 1 hónap alatt szeretné valaki három-négyszeresére növelni a bevételeit úgy, hogy közben nem hajlandó többet költeni a marketingre, nem hajlandó változtatni a termék vagy árpolitikáján. Ilyen esetben nem lehet csodát tenni (ha valaki mégis ezt ígéri, én gyorsan menekülőre fognám, mert valószínűleg nincs elég tapasztalata, vagy egyszerűen csak vetít).
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.